Search
Close this search box.

ADD + ADHD coaching op maat

Wist je dat een burn-out of overspanning vaak voorkomt bij mensen met ADD of ADHD? Meer dan de helft van alle mensen met ADD/ADHD geeft aan ooit overspanning of burn-out klachten te hebben gehad. Daarnaast stijgt het aantal burn-out klachten in Nederland elk jaar met 1 of 2 procent. Reden genoeg om hier serieus mee om te gaan. In het voorgaande artikel hebben we besproken, hoe een burn-out bij ADD of ADHD ontstaat. Vandaag geven we tips waarmee je kan voorkomen dat jij jezelf ook in een burn-out werkt. We geven de 4 beste anti burn-out tips en hoe je een burn-out bij ADD of ADHD kunt voorkomen.

1. Je telefoon (burn-out bij ADD of ADHD)

Mensen met ADD en ADHD raken sneller overprikkeld dan normaal.  Overprikkeling zorgt ervoor dat je veel stress ervaart op je werk. Helemaal als je met veel collega´s, of in een drukke omgeving werkt. Maar weinig mensen weten dat het kijken van filmpjes of social media op je telefoon hier ook aan bijdraagt. Het zijn allemaal prikkels die je (naast je werkdag) moet verwerken. En daar is ons hoofd niet voor gemaakt. Veel mensen zien eindeloos scrollen op Facebook, als een moment van ontspanning. Maar dat is het dus niet. De eerste tip is dus om tijdens je lunchpauze en na je werk, de telefoon in je tas te laten. Waardoor je hoofd even op adem kan komen.

2. Rust momenten inplannen

Dat brengt ons bij de tweede tip. Mensen met ADD/ADHD kunnen goed omgaan met een hectische omgeving. Als we eenmaal op gang zijn gekomen, lijken we soms niet te stoppen. Vaak hoor ik tijdens een coachgesprek dat iemand graag tot in de late uurtjes doorgaat. Zeker wanneer ze ‘in de flow’ zitten (ook wel hyperfocus). We gunnen ons geen rust tot dat we helemaal op zijn. Om burn-out bij ADD of ADHD te voorkomen, kun je beter om de 2 uur even tijd maken voor 5 tot 10 minuten rust. Omdat we op het moment zelf hier niet bij stilstaan, moet je dit van te voren inplannen.

3. Verwachtingen van anderen

De meeste mensen met ADD of ADHD zijn zich heel bewust van de verwachtingen van de mensen om hun heen. Van bijvoorbeeld collega’s, vrienden, familie of je baas. Maar veel van die verwachtingen vullen we (deels) voor de ander in. Natuurlijk worden bepaalde dingen van jou verwacht. Maar lang niet alle verwachtingen zijn gegrond. Krampachtig proberen we aan al die verwachtingen te voldoen. En dat kost ontzettend veel energie. Meestal zijn hier coach gesprekken voor nodig, om dit patroon te doorbreken. Maar je kunt ook proberen om kritisch te kijken, naar welke verwachtingen je zelf invult en welke verwachtingen mensen echt van je hebben.

4. Prioriteiten stellen (FOMO)

Met ADD/ADHD ambiëer je vaak een rijk en interessant leven. Zo veel mogelijk ondernemen, ontdekken of meemaken. En dat is (vind ik) een hele mooie eigenschap van AD(H)D. Maar soms slaan we hier een beetje in door, of worden we beheerst door een gevoel van FOMO. Je kunt nu eenmaal niet alles doen. En (nog belangrijker) je hoeft niet alles te doen. Het kan soms helpen om eens goed te kijken naar waar je prioriteiten nou echt liggen. Wat vind je zelf belangrijk en wat doe je meer voor anderen? Wees je bewust waar je tijd en energie aan spendeert. Je hebt per slot van rekening geen oneindige kracht en aandacht.

Benieuwd naar hoe onze coaching jou kan helpen om je doelen te bereiken?

Is coaching niks voor jou? Dit boek helpt jou verder!

De 7 elementen van aandacht, is het enige werkboek voor AD(H)D dat echt werkt. Met dit boek haal je een persoonlijke gids in huis, waarmee je samen op reis gaat. Een reis naar verbetering. Het geeft inzicht in jezelf, AD(H)D en wat je moet doen om weer in balans te raken. Het zit boordevol handige tools en tips, die je meteen toepast in jouw dagelijks leven met ADD of ADHD. Vanaf nu is het boek verkrijgbaar in onze nieuwe Kracht + Aandacht winkel. De eerste oplage bestaan uit slechts 100 exemplaren , dus wees er snel bij!

Pre-order het boek de 7 elementen van aandacht

Volg een van onze trainingen

Online training voor ADD/ADHD (gratis)

Voordat je met een coach traject begint, is het belangrijk dat je de basis van ADD en ADHD begrijpt. Klik op de onderstaande link en start met onze gratis training.

Training voor ouders en docenten

Ouders en docenten hebben vaak hun handen vol aan een kind met AD(H)D problematiek. Daarom geven wij training aan scholen over hoe je omgaat met AD(H)D.

Training voor coaches

Normale coach technieken werken vaak minder goed bij mensen met ADD en ADHD. Een korte training geeft je de tools om sneller resultaat te behalen.

Misschien vind je deze artikelen over ADD/ADHD ook interessant