Coaches in Nederland krijgen steeds vaker te maken met ADD en ADHD. Naar schatting heeft 1 op de 10 mensen klachten, gerelateerd aan AD(H)D. Toch weten maar weinig professionals echt, hoe je het beste kunt coachen bij ADD of ADHD. En dat zorgt ervoor dat trajecten zonder resultaat, of met weinig verbetering worden afgesloten. Onnodig, zeggen de experts. En de ervaring leert dat je met een paar kleine aanpassingen, al een grote verandering in je resultaten kunt maken. In dit artikel lees je de 5 beste tips voor tijdens het coachen bij ADD of ADHD.
1. Overzicht bewaren (coachen bij ADD en ADHD)
Bijna alle mensen met ADD en ADHD hebben moeite met het bewaren van overzicht. Dat zie je vooral tijdens het coach gesprek. De coachee heeft de meeste uiteenlopende gedachten in het hoofd. En het gesprek gaat soms van de hak op de tak. Dit heeft te maken met de manier waarop informatie wordt verwerkt (lees hier meer). Het zorgt ervoor dat er maar weinig overzicht is in het gesprek. Als coach moet je hier alert op zijn. Zorg dat het gesprek op natuurlijke wijze weer bij de kern terugkomt. Dit kun je doen door de laatste gedachte (van de coachee) te koppelen aan waar jij naartoe wilt. Of door de coachee te onderbreken, waarna je de eerdere vraag herhaalt.
2. Moment van coachen
Het klinkt gek, maar de timing van een coachgesprekken kan veel uitmaken voor je traject. Mensen met ADD/ADHD zijn meestal avondmensen en zijn daaroor in de ochtend minder actief. Vaak zie ik werkfit coaches stipt om half 9 een afspraak inplannen. Want, redeneren zij, ‘zo vroeg moet je ook naar je werk straks’. Dit is een logische redenering, maar coachen bij ADD of ADHD, werkt net een beetje anders. Een (te) vroeg coachgesprek heeft 2 nadelen. 1. De coachee komt vaker niet opdagen of verslaapt zich. 2. De coachee is dan vaak nog niet helemaal wakker. De gesprekken hebben dus minder effect. Daarom is het belangrijk om afspraken bij AD(H)D in de middag te plannen.
Leer beter plannen bij ADD en haal meer uit jezelf!
Hoe vaak denk jij na over jouw manier van plannen? En wanneer hebben jouw planningsvaardigheden voor het laatst een upgrade gehad? De meeste mensen met ADD en ADHD hebben namelijk moeite met plannen. En dat is niet zo gek, als je bedenkt dat hier amper aandacht aan wordt besteed in de maatschappij. Met Het AD(H)D Plannenboek leer je plannen als pro, zodat je eindelijk kunt doorpakken met het behalen van je doelen en ambities.
€ 24,99
€ 19,99
3. Prioriteiten stellen
Hoofdzaak en bijzaak zijn voor mensen met ADD en ADHD moeilijk te onderscheiden. Het is voor de coachee dan ook lastig, om te beslissen waar de prioriteit ligt. Hier kun je hem of haar mee helpen, door samen te bespreken wat nu belangrijk is (en wat niet). Dit kun je doen door bijvoorbeeld samen een prioriteiten lijst op te stellen. Waarbij je steeds de vraag stelt: ‘Waar ligt volgens jou de prioriteit, en waarom?’. Maak vervolgens samen een stappenplan, om het doel/taak te behalen of uit te voeren.
4. Praktisch coachen bij ADD of ADHD
ADD-ers en ADHD-ers zijn meestal praktisch ingesteld. Ze leren het liefst door te doen. En juist minder goed vanuit de theorie. Het is daarom belangrijk dat je tijdens een coach gesprek, meer ingaat op de praktische zaken en oplossingen. Dingen die de coachee kan doen, om beter met het probleem om te leren gaan. Ook kun je bij praktische leerpunten (zoals administratie, of huishouden), proberen om het werk de eerste paar keer samen op te pakken.
5. Laat mij dat maar voor je doen...
Tot slot zie ik veel coaches dezelfde valkuil inlopen tijdens hun traject. Het is de grootste reden voor een laag resultaat in het coachen bij ADD of ADHD. Als coach hebben we namelijk allemaal iets met elkaar gemeen. We willen graag andere mensen helpen. Maar als dat vervolgens niet lukt gebeurt er iets geks. Als we merken dat de coachee moeite heeft met dingen regelen of afspraken nakomen, willen we dat meteen oplossen. Ons hulp orgaan draait overtoeren, en we nemen dingen uit handen. ‘Ik doe dat wel…’ hoor je jezelf zeggen.
Natuurlijk goed bedoeld, maar dit heeft bijna altijd een negatief effect. Onbewust zeg je tegen de coachee: ‘Jij kan dit niet en ik wel, en ik heb er geen vertrouwen in dat jij dit kunt leren’. En dat is wel de laatste boodschap die je tijdens een gesprek wil overbrengen. Het drukt de coachee in een passieve rol, en gaat achterover leunen. Samen mag je natuurlijk dingen oppakken, maar zorg ervoor dat je niks uit handen neemt. Zo blijft de coachee achter het roer staan. En geef je hem de kracht en vertrouwen, dat hij zelf zijn leven kan verbeteren.

Krijg gratis toegang tot onze white papers!
De meest recente ervaringen uit onze praktijk worden direct opgeschreven in onze whitepapers. Zo kan iedereen die in hun leven of werkveld te maken krijgt met AD(H)D, zich blijven ontwikkelen en leren over ADD en ADHD. Ook gaan we dieper in op methodes en tools om jouw kennis van ADD en ADHD coaching te verbeteren. Door alleen je e-mailadres in te vullen, krijg je toegang tot al onze nieuwste whitepapers. En dat helemaal gratis!
Misschien vind je deze artikelen over ADD/ADHD ook interessant

Dagelijks leven met ADD
Een leven met ADD is niet altijd even makkelijk. De meeste mensen komen er tijdens hun schooltijd achter dat ze een beetje anders zijn dan

Hoogbegaafd en ADHD | Verschillen
Wat hebben hoogbegaafdheid en ADHD met elkaar te maken? In de praktijk ontstaan hier nogal wat misvattingen over. Er zijn namelijk een hoop eigenschappen van

3 tips voor omgaan met ADD in je relatie
Heeft jouw partner ADD of heb je een vermoeden? Of misschien heb je de diagnose zelf, terwijl je partner geen ADD heeft. Dan kan het